onsdag 8 december 2010

Extra lätt att läsa

Det är många gånger svårt att hitta lättlästa böcker med innehåll och bilder som passar elever i grundskolans senare år. Med lättlästa menar jag extra lättlästa böcker som även passar nyanlända elever som ska lära sig svenska.

Nypon förlag, som är en del i Spf-utbildning, ger ut lättläst litteratur på både svenska och engelska för både barn och ungdomar. Spf är en förkortning för specialpedagogiskt förlag. Förlaget satsar på lättlästa böcker och pedagogiskt material som passar barn och ungdomar som har lässvårigheter eller behöver utveckla språket. Förlaget ger även ut material för social träning.

Men vad är egentligen en lättläst bok? På Nypon förlags hemsida kan man läsa om läsbarhetsindex, lix, som är ett sätt att mäta hur lättläst en bok är. Jag är inte så insatt i lix, men nästa gång jag skriver en text ska jag testa det. Om man går in på http://www.lix.se/ kan man testa olika texters svårighetsgrad. Självklart finns det undantag, men här är lite info om hur man kan tolka lix:

Lix under 30 anses vara mycket lättläst, som barnböcker
Lix 30-40 är lättläst skönlitteratur och populärtidningar
Lix 40-50 är medelsvår text, som en normal tidningstext
Lix 50-60 är svår text, som officiella texter ofta är
Lix högre än 60 är mycket svår text, byråkratsvenska, lagtexter etc.


Nu är det så här att Nypon förlag även lägger ut lektionsmaterial till sina böcker. Material till en del böcker finns redan, medan andra är på ingång. Under fliken lättläst på svenska, och sedan svenska 2, finns Ett ögonblick-serien. Det är ett antal fristående böcker med samma grundtema; att en människas liv kan förändras på ett ögonblick.

Idag läste jag I mål, Göra slut och Försök igen. Jag vill inte gå in på böckernas innehåll för att inte avslöja för mycket, men däremot kan jag berätta att språket är enkelt, fantastiska och livfulla bilder, som känns realistiska, finns på varje uppslag och bildcollagerna visar också vad som verkligen händer i boken. Bild och text synkroniserar på ett bra sätt och böckernas innehåll och tema är intressanta för både tjejer och killar. Texten är stor och raderna är korta och få.

Jag ger tummen upp för förlagets böcker och hoppas att de fortsätter att satsa på nyanlända elever och elever med lässvårigheter. Jag är väldigt positiv till böckerna som ger elever möjlighet att ta del av litteratur utifrån sina egna förutsättningar. Hurra för Nypon förlag!







Inga kommentarer :

Skicka en kommentar