lördag 29 september 2012

Överlevaren Isaq - Boel Werner

En lättläst nyhet jag har haft på nattduksbordet ett tag är Boel Werners Överlevaren Isaq. Jag måste börja med att säga att jag älskar bokens omslag. Bokens handling speglar sig i framsidan och framsidan bara skriker unga vuxna.

I lättläst form kan man nu läsa om killen Isaq, en överlevare i ett fiktivt land. Isaq råkar ut för mördare och hans enda chans till att överleva är att fly till Europa. Det finns ingen trygghet i Isaqs land. Det spelar ingen roll hur mycket föräldrarna försöker att skapa trygghet. Alltid händer det något, antingen kidnappning eller inbördeskrig och bombningar. Och det är svårt att förstå varför. Därför lämnar Isaq sitt land och hamnar i Sverige som ensam flyktingbarn. Men livet är inte lätt i Sverige och det blir inte som han har tänkt sig.

Lyckligtvis är Centrum för lättläst alltid steget före och delar med sig av lektionstips. Lektionstips till Överlevaren Isaq kan du ladda ner här. Här kan du läsa ett provkapitel ur boken.

Jag har en pojke i klassen som är ensamkommande flykting och tre andra som kommer från krigsdrabbade länder. Jag vet inte hur mina elever kommer att reagera om vi läser och arbetar med den här boken i klassen, men jag vill väldigt gärna läsa den tillsammans med dem och arbeta med uppgifter kring boken. Jag tror att jag börjar med att fråga hur det skulle kännas om vi läser denna bok och sedan får jag se vad jag får för svar...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar