tisdag 26 februari 2013

Fördel 2, textbok. SVA för unga nybörjare - Maria Ramsby Guillemain

Förra året, i januari, skrev jag om läromedlet Fördel 1. Jag blev då helt förtjust i det och vi beställde böcker och lärarhandledning till våra förberedelseklasselever. Läromedlet används fortfarande i förberedelseklassen och fylls på allteftersom övningsböckerna går åt.

Nu undervisar jag svenska som andraspråk i ordinarie klass, men jag har elever som är på mellannivå när det gäller språket och det är så svårt att hitta läromedel till dem. Även om jag arbetar mycket med skönlitteratur i undervisningen och planerar utifrån böcker vi läser, vill jag ändå att eleverna har ett läromedel som de kan arbeta med ibland. De läromedel jag hittills hittat för andraspråkselever är på avancerad nivå. Därför blir jag också glad över att Fördel 2 är på gång. Visserligen är textbok 2 färdig, men nu väntar jag på övningsboken och lärarhandledningen.

Under höstterminen 2012 fick jag ett mail från Maria Ramsby Guillemain som berättade att hon skrev på boken Fördel 2. Hon frågade om jag var intresserad av att läsa några kapitel och komma med synpunkter. Självklart kan jag inte tacka nej till ett sånt erbjudande eftersom jag tycker att det är jättekul att få vara med och dela med mig av mina tankar. Det som gör mig glad är att jag har blivit tackad, i boken, för mina synpunkter under arbetets gång. Tack själv Maria, säger jag, för att jag tidigt fick ta del av bokens innehåll och för att jag fick vara med och tycka till.

Jag håller nu en bok i min hand som är anpassad för unga nybörjare som läser svenska som andraspråk. Boken bygger vidare på Fördel 1 och passar elever i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasiet. Texterna kommer att finnas som inläst till Fördel 2 och en övningsbok och lärarhandledning kommer.

Fördel 2 innehåller 10 kapitel eller rättare sagt teman: Terminen börjar, Det här är jag, När jag var liten, Det var en gång..., Kärleken, livet och allt däremellan, Tillsammans är vi starkare, Lika olika eller lika lika, Text och bild, En massa språk och Vår miljö. De olika textgenrerna som förekommer i boken är bland annat faktatexter, berättande texter, återgivande text, beskrivande text och argumenterande text. Innan arbetet med textgenren finns en genomgång för vad som är typiskt för en viss genre. Olika svårighetsgrad på texterna ger eleverna möjlighet att arbeta med språket på olika nivåer.

Fördel 2 innehåller bilder och illustrationer som passar texterna och temat. Textböckerna finns som digitalböcker. Fördel 2 är ett bra läromedel med variation av texttyper. Som svensklärare blir jag glad över att se att boken innehåller utdrag från skönlitterära böcker, att texterna är elevnära, att det förekommer en text om sociala medier; blogg och blogginlägg.

Jag är ärligt talat så positiv till den här boken att jag just nu inte kan se vilken del som inte skulle kunna fungera i undervisningen. Självklart hade jag gärna sett fler texter från olika genrer och mer om andra sociala medier i boken, men jag antar att man inte kan få plats med hur mycket som helst i en bok. Är du intresserad av att läsa mer om boken, kan du göra det här på bokförlaget Natur & Kulturs sida. Själv är jag så otroligt nyfiken på övningarna i övningsboken och lärarhandledningen. Hoppas att de blir klara snart!

2 kommentarer :

  1. Så bra att höra att boken verkligen är värd att undevisa.Jag undrar hur jag skulle beställa Fördel 1 lärobok och övningsbok till Grekland.Är det viktigt med lärar handledning till denna bok.Den ser väldigt enkel ut och mycket intressant.

    SvaraRadera
  2. Ja, den är verkligen bra. Fördel 1 finns också. Titta gärna närmare på den också på Natur & Kulturs hemsida. Lärarhandledningen finns digitalt att ladda ner när man köper den.

    SvaraRadera